• Walentynki 2016

• Wyjazd na lodowisko

Copyright 2018 - dd

Sprawozdanie z wycieczki szkolnej do Włoch w dniach 26-30.09.2017

W dniach 26-30.09.2017 odbyła się szkolna wycieczka do Włoch, w której wzięło udział 14 uczniów naszej szkoły oraz dwóch opiekunów. Pierwszego dnia tj. 26.09.2017 we wtorek zebraliśmy się o 8.45 na parkingu szkolnym w Szczurowej i wyruszyliśmy busem na lotnisko w Katowicach. Po odprawie bagażowo – paszportowej i osobistej wsiedliśmy do samolotu linii węgierskich Wizzair i przelecieliśmy na lotnisko Orio al Serio w Bergamo. Z lotniska busem nr 1 przejechaliśmy do centrum miasta na dworzec główny La Stazione  di Bergamo. Następnie wyruszyliśmy pieszo do naszego hotelu w Bergamo – AroomsAffittacamere, gdzie zakwaterowaliśmy się i wyruszyliśmy na krótkie zwiedzanie okolicy. Następnego dnia wcześnie rano o godzinie 7.58 odjechaliśmy pociągiem z dworca głównego w Bergamo do Mediolanu na całodzienne zwiedzanie z przewodnikiem – Panią Ewą Kmieć-Malinowską, mieszkającą w Mediolanie od 20 lat. Spotkaliśmy się z nią na dworcu Porta Garibaldi w Mediolanie i od razu wsiedliśmy w metro, którym podjechaliśmy na przystanek w pobliżu jednego z najstarszych kościołów w Mediolanie – Bazylikę św. Ambrożego – patrona Mediolanu. Jest to bazylika z IV w. n.e. wybudowana z woli biskupa Mediolanu – św. Ambrożego, który został w niej pochowany, obok Gerwazego i Protazego – pierwszych męczenników prześladowań chrześcijańskich przez Rzymian. Kolejnym zabytkiem na naszej trasie była przepiękna katedra Duomo - Katedra Narodzin św. Marii w Mediolanie, gotycka marmurowa katedra, jedna z najbardziej znanych budowli we Włoszech i w Europie. Należy do największych kościołów na świecie (długość – 157 m, szerokość – 93 m. wysokość – 107m). Również witraże w chórze katedry, należą do największych na świecie.Katedra została wyświęcona w 1572 przez kardynała i arcybiskupa Mediolanu Karola Boromeusza. 26 maja 1805 roku Napoleon został tutaj koronowany na króla Włoch. Po zrobieniu pięknych zdjęć frontu katedry oraz obejścia jej dookoła, zrobiliśmy przerwę na zakup pamiątek i małą przekąskę. Będąc w Mediolanie obejrzeliśmy między innymi: Galerię Vittorio Emanuele II, Via dei Mercanti – zamek Sforzów i park Sampione, podeszliśmy pod Teatr La Scala – posiadający najsłynniejsze na całym świecie sceny operowe. Podeszliśmy również pod Kościół Santa Maria della Grazie. Około 13.30 mieliśmy wspólny obiad w jednej z typowo włoskich restauracji, gdzie młodzież mogła spróbować niektórych regionalnych potraw tego kraju. Podczas naszej wyprawy Pani przewodnik opowiedziała nam bardzo wiele o samym Mediolanie, jego zabytkach, mieszkańcach, komunikacji itp. Była to bardzo ciekawa i wyczerpująca całodniowa wycieczka po tym mieście. Wróciliśmy do Bergamo około 20. Następnego dnia tj. 28.09.2017 rano o 8.50 odjechaliśmy autokarem z dworca w Bergamo do Werony oddalonej o około 2 godzin jazdy. Werona to miasto położone w północno-wschodnich Włoszech, w regionie administracyjnym Wenecja Euganejska. Leży nad rzeką Adygą, u podnóża Alp Weneckich. Jest znaczącym ośrodkiem handlu i jednym z najbogatszych miast północnych Włoch.W mieście zachowało się wiele zabytków starożytnych. Do najcenniejszych z nich należy rzymska arena –najlepiej zachowana, jest to jeden z trzech największych amfiteatrów dawnego cesarstwa rzymskiego, mieszcząca 22tys. widzów o nazwie Arena di Verona. Miasto słynie z renesansowych palazzi i pięknych balkonów. Na jednym z nich rozgrywa się akcja szekspirowskiej tragedii "Romeo i Julia", zaś domy zamieszkiwane niegdyś przez oboje nieszczęśliwych kochanków i rzekomy nagrobek Julii są celem pielgrzymek turystów z całego świata. Zwiedziliśmy też przepiękne place werońskie: PiazzadelleErbe to najbardziej malownicze miejsce Werony. Wykładany biało-różowymi marmurami plac to dawne rzymskie forum na skrzyżowaniu dwóch głównych arterii Werony. Plac Dantego i dziedziniec romańskiego PalazzodellaRagione należą do najbardziej romantycznych miejsc w tym mieście. Dziedziniec otaczają arkady, do budynku przylegają pięknie rzeźbione schody z różowego marmuru. Warto tędy pospacerować szczególnie wieczorem, kiedy zakątki są delikatnie oświetlone. Centrum miasta stanowi piazzaBra, nieregularny plac, na który wchodzi się poprzez tzw. PortonidellaBra, bramę w postaci dwóch wielkich łuków. O godzinie 13:58 podjechaliśmy z dworca głównego w Weronie do przepięknego portowego  miasteczka Peschiera del Garda położonego nad jeziorem Garda – największym, najczystszym jeziorem we Włoszech. Tam mieliśmy okazję zwiedzić to piękne włoskie miasteczko oraz odpocząć nad brzegiem malowniczego jeziora otoczonego Alpami. Wokół jeziora położonych jest kilkanaście typowo włoskich, romantycznych miasteczek z wąskimi uliczkami, tarasami widokowymi na góry i jezioro i prawdziwie włoskimi restauracjami.Jezioro Garda posiada bardzo bogate zaplecze dla osób lubiących aktywnie spędzać wolny czas. Wokół jeziora znajduje się wiele wypożyczalni rowerków wodnych, kajaków, motorówek i żaglówek. Z jednej z tych wypożyczalni motorówek skorzystaliśmy, godzinę pływając po jeziorze Garda. Zabawa była niesamowita i niezapomniana. Około godziny 19 wróciliśmy do Bergamo. Kolejnego 4 dnia naszej wyprawy udaliśmy się na zwiedzanie miasta, w którym mieszkaliśmy a mianowicie Bergamo. Piękne turystyczne miasteczko położone w regionie Lombardii, u podnóży Alp Bergamskich. Naszym celem było citta alta – czyli górne miasteczko Bergamo. Po dojściu do PiazzaVecchia, czyli centrum miasta i obejrzeniu ciekawych zabytków w pobliżu m.in.: Katedry poświęconej św. Aleksandrowi, Bazyliki Santa Marii Maggiore mogliśmy wyjechać na sam szczyt miasteczka kolejką Funicolare albo wyjść pieszo. Skorzystaliśmy z pierwszej opcji natomiast z powrotem czekała nas wędrówka na dół. Szczyt San Vigilio jest najwyżej położonym punktem Bergamo, dlatego rozpościera się stąd niesamowity widok na miasto. Wracaliśmy wąskimi, urokliwymi uliczkami, pełnymi tajemniczości. Cudowna wędrówka. Na placu PiazzaVecchia zrobiliśmy chwilową przerwę na lody, kawę i oczywiście włoską pizzę. Zaczekaliśmy wspólnie na zachód słońca, aby podziwiać piękne miasto nocą i cudną panoramę miasta ze wzgórza. Jeszcze tylko sporo zdjęć i powrót do hotelu. Ostatni dzień 30.09.2017 to czas powrotu do domu. Wspólne śniadanie, pakowanie i wykwaterowanie z hotelu. Udaliśmy się na lotnisko w Bergamo i wylot do Polski, gdzie czekał na nas bus – powrót do Szczurowej około godziny 21.30.

Opracowała : Iwona Nowak-Bodzioch – kierownik i pilot wycieczki

Galeria zdjęć: https://drive.google.com/drive/folders/0B5UzNb07LbEJYlVjaVlkVDd6Vm8?usp=sharing